Αναρτήθηκε από: lina2410 | 30/11/1995

Στέλλα Βιολάντη

 Ο θίασος

  Λίνα Καράμπα

ΘΕΣΣΑΛΙΚΕΣ ΕΠΙΛΟΓΕΣ 

(Το κείμενο )

 ΘΕΣΣΑΛΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ

Με το βλέμμα της Ασημίνας

 

Σούρουπο. Καλοκαίρι. Κηποθέατρο Αλκα­ζάρ. Μαρία Πενταγιώτισσατου Μποστ. Παρά­σταση του Θεσσαλικού Θεάτρου. Αναμονή. Τα μάτια σχολιάζουν χαμηλόφωνα. Ύλη και Ιδέα. Κομμένοι σε χνάρια ζωντανών ανοιγοκλείνου­με τις αισθήσεις. Μεγαλώσαμε με το Θεσσαλι­κό Θέατρο. Στην είσοδο φίλοι. Τους γνωρίζεις από το πλατύ χαμόγελο. Είναι το φως με το ζε­στό μανδύα. Σε καθησυχάζει.
Κώστας Τσιάνος. Τον ξεχωρίζεις από την αχτίδα τη μυστική, της δημιουργίας. Αριθμός πόρτας που θα σου αποκαλύψει άλλους κό­σμους. Νυχτερινές ευωδιές. Ανάμνηση από λευκό στο χέρι παιδιού και ηλιόχρωμα στο πρόσωπο, ακόμα και το σούρουπο. Μια δύνα­μη που οδηγεί στο ξέφωτο. Κώστας Τσιάνος.
Χαμογελάει με λαχτάρα: «Λίνα, αν ανεβά­σω τη Στέλλα Βιολάντη, θέλω να παίξεις τον ρόλο της Ασημίνας. Είναι ένας μικρός ρόλος αλλά χαρακτηριστικός. Το είχα σκηνοθετήσει και παλιότερα για το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος και το ρόλο της Ασημίνας έπαιξε μια πολύ καλή ηθοποιός που πήρε μάλιστα πο­λύ καλές κριτικές. Θέλεις;». Πρέπει να υπάρ­χουν στιγμές που βλέπουμε το καινούργιο τα­ξίδι πριν ακόμα φανεί ο δρόμος. Μια κοιμι­σμένη ανάμνηση με τους αγκώνες στο κλειστό βιβλίο.
5 Οκτωβρίου 1995. Απόγευμα. Στα γραφεία του Θεσσαλικού Θεάτρου. Η πρώτη συνάντη­ση όλων των συντελεστών της παράστασης. «Εχρίσθη ηθοποιός» είχε πει πριν από ένα μή­να, εδώ στον ίδιο χώρο ο Κώστα Τσιάνος, πα­ρουσιάζοντας με, με κωμική επισημότητα, στους φίλους εργαζόμενους του Θεσσαλικού Θεάτρου. Γελούσαμε. Σήμερα, η ανάγνωση του έργου. Προσεύχομαι στο θρίαμβο της κα­θαρής ψυχής. Χορεύω πάνω στα μαχαίρια της γης, στο σημείο αυτό της ανεπανάληπτης μέ­ρας. Η Τζίνη, η Ελένη, η Πόπη, ο Γιώργος, ο Αντώνης, ο Θοδωρής, ο Στέφανος, ο Χρήστος, ο Νίκος, η Ειρήνη, η Ρίκη. Ο Κώστας κάνει τις συστάσεις. Στο τραπέζι γλυκά και αναψυκτικά. Η σαμπάνια θα ανοιχτεί αργά το βράδυ στο κέντρο, για να ξεκινήσει ο καιρός. Να φέρει καλούδια. Αποφασίστηκε να γίνει πρώτα η ανάγνωση του διηγήματος, που προηγήθηκε χρονικά του θεατρικού. Ανατριχίλα του μυα­λού. Ποια είναι τελικά η Στέλλα Βιολάντη; Ποια η δομή των χαραχτήρων; Ο Κώστας ψά­χνει τα νοήματα πίσω από τις γραμμές. Η γλυ­κεία ψυχή χορεύει τους σκοτεινούς ακόμα χα­ραχτήρες στα γόνατα και τους παρατηρεί. Αγα­πημένες στιγμές στο χοίρο του «Γαλαξία». Πο­λύωρες πρόβες. Η καρέκλα και το τραπεζάκι του Κώστα στο διάδρομο, ανάμεσα στα καθί­σματα του θεάτρου. Προβληματισμοί, σχηματί­ζουν αγαπημένες ρυτίδες στο μέτωπο. Μας συ­νεπαίρνει ο καταρράκτης της μουσικής. Η τε­ράστια και πολύπλοκη διαδικασία να ξεμπλέ­κεις τις ακτίνες του ήλιου μία μία, μετά από το στροβίλισμα των χρονικών στιγμών και των συ­ναισθημάτων. Ποια είναι τα ανθρώπινα υλικά και ποια τα θεία; Κυματίζει τα πολλά δημιουρ­γικά βράδια η αθανασία της ψυχής. Συνδέο­νται οι κρίκοι. Ξεχνάς ποιος είσαι. Διάφανες μέρες. Επαναλαμβάνεις σε όσους ρωτούν για την πορεία. «Ο Κώστας είναι δάσκαλος.*Μεγά­λος δάσκαλος».
«Μη φοβάσαι! Μη με λησμονήσεις! Αγάπα με» σπαράζει η Στέλλα Βιολάντη και στο πρό­σωπο της Τζίνη βλέπεις το σταυρό του μαρτυρί­ου της ανάγλυφα. Σταδιακά σημαδεύεται το μέτωπο. Με πολλή δουλειά. Στις φλέβες των χερκόν είναι γραμμένη πια η άλλη ανάσα, που βγήκε σεργιάνι να στολίσει τα μαλλιά της στα 1995, στα 1996. Μας στοίχειωσαν όλους σιγά σιγά οι χαραχτήρες. Ο Κώστας διδάσκει έναν καθένα χαραχτήρα χωριστά. Με την ίδια σοβα­ρότητα, ίδια τον απασχολούν οι μεγάλοι ρόλοι, μα και οι πολύ μικροί, όπως αυτός της Ασημί­νας. Η θύμηση τεντωμένο σκοινί. Είναι μεγά­λος ηθοποιός. Παίζει όλους τους ρόλους γυναι­κείους και ανδρικούς. Και τους παίζει τέλεια.
Μουσική! εκεί που η γλώσσα αδυνατεί να μιλήσει άλλο. Στοχάσου πάνω σ’ αυτό.
Η πρώτη πρόβα της ενδυμασίας. Το χτένι­σμα. Τα παπούτσια. Τέλος έτοιμη πάνω στη σκηνή. Ολόκληρη η Ασημίνα. Φωτίζεται. Φωτογραφίζεται, μαζί και δίπλα στους άλλους ρό­λους. «Μα, έλα, κάθισε στον καναπέ, δεν κου­ράστηκες τόση ώρα όρθια;» είχε πει με έγνοια η Ελένη. «Θυμήσου την πρώτη σου φορά, και θα καταλάβεις» απάντησα, και συνέχισα να καμαρώνω όρθια την Ασημίνα.
Η φτερούγα του αγγέλου πέρασε δίπλα μου, πολύ κοντά μου. Θαρρώ πως φώτισε τα έγκατα της ψυχής, μέσα στο τελειωμένο πια σκηνικό. Ο αέρας τόσο διάφανος. Αυτός που οδηγεί ξενύ­χτι το ξενύχτι στη δύναμη της δημιουργίας, της Παράστασης, της Πρεμιέρας. Ο καλός λόγος και ο έπαινος φίλων θεατών λίγο πριν, φωτί­ζουν αχνά την αναμονή.
Πρεμιέρα. Το τρέμουλο της φωνής ονειρεύ­εται τη σιωπή. Θυμάμαι τα αγαπημένα πρόσω­πα, τα λόγια που βομβούν στην ανθισμένη στιγ­μή. Αγκαλιές από λουλούδια. Περπατάω. Με­τράω. Λουτρό άστρων. Ένα μεθύσι, όπως και να το δεις. Μέρες αυριανές μοιραίες. Ξημερώνει όπως πάντα. Το Θεσσαλικό Θέατρο προχω­ρεί. 20 χρόνια η ίδια μαγική ιστορία επαναλαμ­βάνεται.
Ανοίγει η αυλαία και «η ζωή» εμφανίζεται. Μάτια καρφωμένα στη σκηνή. Συναισθήματα. Φωσφορίζουν τα σχήματα μιας άλλης ζωής. Με της σιωπής τα διαστήματα καρφιτσωμένα στο πέτο, ή αφημένα χαμόγελα σε ερωτική παλάμη.
«Άλλαξα κι εγώ, το αισθάνομαι. Κάτι γίνε­ται μέσα μου, θεία Νιόνια! Είναι κάτι νέο κι αγνώριστο, που με σπρώχνει μπροστά, που μου δίνει δύναμη, και που με προστάζει, να κάνω έτσι κι όχι αλλιώς. Κι αισθάνομαι ακόμα, θεία Νιόνια, πως εγώ είμαι στο δίκιο, και πως ο πα­τέρας μου είναι στο άδικο. Δεν ξέρω να πω, μα μου φαίνεται πως εγώ κάνω σύμφωνα με τη φύ­ση και με το νόμο. Κι έχω τώρα την ιδέα πως ο Θεός, που τα βλέπει όλα από ψηλά, είναι μαζί μου και μ’ ευλογάει!» λέει η Στέλλα Βιολάντη. Κι αν μας ρωτήσουν, Κώστα Τσιάνο, πολύτιμε φίλε, για τον καιρό της Σιωπής, θα τους πούμε πως είναι καρφωμένος στο στήθος της Αιωνιό­τητας.

  

 Από τις πρόβες

  

***

Οι ποιητικές μου συλλογές: «Κύκλοι», «Διαστάσεις», «Σύνολα», «Φάσμα», «Άλφα», «Λάας», «Εφτά», «Λ όπως Λάρισα», και «2009»,  βρίσκονται στο  http://www.linakaramba.blogspot.com


Kατηγορίες